Detroit: Become Human Review

Detroit: Become Human Review

2 views
0

Het gebeurt opnieuw

Sony en Quantic Dream Detroit: Become Human is momenteel verwikkeld in een vergelijkbare situatie. Weinigen hebben het spel in zijn geheel gespeeld, maar sommigen roepen op om het te verbannen. Het is ongelofelijk ongelukkig gezien de veelheid aan positieve berichten die het bevat.

Hun stand is gebaseerd op een scène van vijf minuten die slechts een klein deel van het hele verhaal is. In de scène spelen we als Kara, een androïde die is belast met een beledigende, drugsverslaafde vader als huishoudster en oppas voor zijn jonge dochter. Wanneer we voor het eerst kennis maken met Kara, haalt de vader haar bij een reparatiewerkplaats. We leren dat Kara moet worden gerepareerd omdat ze zwaar beschadigd was toen vader een van zijn woede aanvallen had. Hij was een succesvolle sportster totdat hij werd vervangen door een androïde en zijn vrouw hem verliet. Sindsdien heeft de vader zijn frustratie geuit op zijn dochter en Kara.

Wanneer hij in een vlaag van woede zijn dochter slaat, wordt Kara zelfbewust. Ze verdedigt het kind tegen zijn aanvallen en neemt zelf het misbruik op zich door het kind te beschermen. Het tafereel is inderdaad een van de meest meedogenloze en pijnlijke scènes die ik ooit heb gespeeld. Het was zeker ongemakkelijk voor mij omdat het zo realistisch is, maar het diende een belangrijk doel.

We kunnen ons niet verbergen voor wat we niet leuk vinden

Het is niet genoeg om je bewust te zijn van de prachtige dingen in het leven. We moeten deze verschrikkelijke omstandigheden het hoofd bieden. We kunnen onze hoofden niet in het zand steken en doen alsof ze niet bestaan. Huiselijk geweld is een van die problemen. Het ruïneert en verandert levens.

De dochter zien worden misbruikt door de persoon die onvoorwaardelijk van haar zou moeten houden en beschermen, is een verontrustende ervaring, zoals het zou moeten zijn. Net als het beruchte luchthaventerrein van Call of Duty – Modern Warfare 2, is de scène op geen enkele manier uitbuitend. Het presenteert stoutmoedig de ongecensureerde, lelijke werkelijkheid waarvan sommige mensen liever zouden doen alsof deze niet bestaat. Wanneer iemand de dingen die schokkend zijn uitschakelt, uitsluit of uitfiltert, wordt het leven niet echt beter.

Het verhaal

Connor

Kara’s verhaal is echter slechts een van de drie die op interessante en onverwachte manieren elkaar kruisen. De eerste android die we leren kennen is Connor (ingesproken door Bryan Dechart). In de nabije toekomst zijn androïden gemeengoed geworden. Ze leven en gaan samen met mensen om met hun dagelijkse taken en krijgen eenvoudige taken toegewezen, van het ophalen van boodschappen tot meer complexe opdrachten. Connor is bijvoorbeeld een gespecialiseerde wetshandhavings-android die is toegewezen aan het omgaan met ‘deviants’, androïden die hun kernprogrammering schenden en mensen hebben verwond of in gevaar hebben gebracht. Connor heeft het vermogen om misdaadscènes grondig te analyseren en gebeurtenissen te reproduceren om belangrijke aanwijzingen te onthullen. Denk aan de detectievaardigheden van Batman in de verschillende games die de afgelopen jaren zijn uitgebracht.

Connor’s partner is Lt. Hank Anderson, wiens stem onmiskenbaar acteur Clancy Brown is. Bekend om het uiten van Lex Luther, hij heeft iedereen gespeeld, van Mr. Freeze tot Long Feng in de Last Airbender. Anderson is een zwaar drinkende, norse politieman die androïden niet vertrouwt vanwege een incident in zijn verleden. Hoewel hij bitter beweert met zijn bevelhebber, kent hij Anderson een zaak toe. Hij moet de oorzaak vinden van een verontrustende uitbarsting van androïde geweld. De contradictoire relatie tussen de goedbedoelende Connor en de antagonistische Anderson is een van de hoogtepunten van het spel, evenals de manier waarop hun relatie evolueert.

Marcus

De derde android is Markus. Markus zorgt voor de excentrieke, succesvolle en gehandicapte Carl Manfred. Manfred wordt geuit door veteraanacteur Lance Henriksen, die heel, heel nieuwsgierig is, want zoals Alien-fans weten, speelde Henriksen Bishop, een android, in de sci-fi / horrorserie. Carl behandelt Markus als zijn zoon, en leert hem zelfs hoe hij zichzelf en zijn emoties kan uiten door te schilderen. Carl’s echte zoon vindt dit niet leuk. Hij neemt een uitzondering op hun relatie. Uiteindelijk zet hij een reeks tragische gebeurtenissen in gang.

De drie verhalen, drie tijdslijnen, kruisen elkaar op opmerkelijke manieren en laten je zien hoeveel aandacht er is besteed aan Detroit’s ingewikkelde verhalen. En dat maakt het zo’n boeiende ervaring, het lot van elke Android en de mensen in hun leven. Naarmate hun verhalen zich ontvouwen, begin je echt om te geven, word je geïnvesteerd in Markus, Connor en Kara’s reizen, omdat elk een ander pad inslaat naar zelfverlichting, naar meer mens worden.

gameplay

De gameplay van Detroit weerspiegelt overwegend avonturengames met aanwijzen en klikken, hoewel er een groot aantal snelle tijdsegmenten, puzzels en zelfs een achtervolgingsscène zijn. Voor het grootste deel zul je de juiste stick en knoppen gebruiken om te communiceren met objecten en mensen. Afgezien van een aantal van de snelle tijdsegmenten, is het spel niet zo uitdagend voor elke ervaren gamer, maar dan weer zoals Quantic Dreams ‘Heavy Rain and Beyond: Two Souls, het verhaal en de personages zijn het belangrijkste.

Er is een tijdlijnreeks die elk deel van het verhaal, een stroomschema van soorten, weergeeft. Als je niet het gewenste resultaat bereikt of als je gewoon wilt weten waar alternatieve keuzes kunnen leiden, kun je de verschillende gedeelten opnieuw spelen, zoals een ‘Choose Your Own Adventure-boek’. Ik deed dat toen mijn gerommel Kara en haar afdeling vermoordde in de mishandeling. Het is duidelijk dat ik dit resultaat niet kon laten staan. Ik speelde dingen opnieuw en veranderde het lot van iedereen ten goede.

De ethiek

Zoals sci-fi peetvader Isaac Asimov deed, beginnend met de belangrijkste I, Robot, Detroit: Become Human roept veel intrigerende vragen op. Kun je iets misbruiken of doden dat niet technisch leeft, zoals een Android? Moeten androïden, robots menselijke taken overnemen en welke? Is een Android met corrupte programmering of een virus verantwoordelijk voor zijn acties, ongeacht hoe gruwelijk ze zijn? Hoe bepalen we of iets levend is of niet? Moeten zelfbewuste androïden onvervreemdbare rechten hebben zoals mensen? Het zijn deze vreemde dilemma’s en meer die mijn gedachten vulden gedurende en lang nadat ik de game had voltooid. Detroit: Become Human zal je aan het denken zetten en dat is altijd goed.

Gebaseerd op een artikel van: cultureofgaming.com