Waarom Nintendo’s copyright opheffing zo belangrijk is.

1 views
0

Eindelijk heeft Nintendo de teugels losgelaten. Op een dag kondigden ze een nieuwe reeks regels voor eerlijk gebruik aan voor hun producten en kondigden de afschaffing van het Creator’s Program aan. Als je een maker van Nintendo-inhoud bent, ben je nu waarschijnlijk extatisch! Maar als je Nintendo niet zo nauw volgt als anderen, vraag je je misschien nog steeds af wat het probleem is. Wat is het probleem met het Nintendo Creator’s Program en waarom zijn mensen het zo vaak gaan haten? Nou, het is een soort van een lang verhaal; Dit is de reden waarom Nintendo’s verbod op het auteursrechtverbod groot is:

Een strikte geschiedenis
Kijk, Nintendo staat al lang bekend om hun ijzersterke greep op hun IP’s. Hun juridische geschiedenis reikt al in de jaren negentig, toen ze probeerden Blockbuster aan te klagen voor het verhuren van Nintendo-spellen. In de afgelopen jaren heeft Nintendo’s strijd tegen inbreuk op auteursrechten (vooral op YouTube) zelden het imago van het bedrijf bevorderd. Hun extreem strikte YouTube-beleid voor het genereren van inkomsten maakte het maken van elke vorm Nintendo-content moeilijk te spelen sinds 2013.Creators waren nooit blij met Nintendo’s praktijken voor demonetisatie. Dus, om de negatieve reactie te bestrijden, rolde Nintendo een club uit voor Nintendo-gebaseerde contentproducenten, het Nintendo Creator’s Program in 2015. Nintendo gooide het programma als een oplossing om geld te verdienen aan Nintendo-gerelateerde video’s. Maar het Creator’s Program was niet echt een verbetering – het belette leden om naar Twitch te streamen, nam de opbrengst van de maker met 30-40% terug en soms bracht het zelfs helemaal geen winst uit aan de leden.

Om duidelijk te zijn, Nintendo is altijd binnen hun wettelijke grenzen geweest. Dit zijn tenslotte hun producten waar we het hier over hebben. Nintendo kan overal geld mee verdienen, zelfs met een fractie van de gameplay op een product waarvan zij de eigenaar zijn. Maar dat maakte het nog nooit een slimme publiciteitskeuze. In een juridisch klimaat waarin vrijwel alle andere grote game-ontwikkelaars YouTube-videomakers hun ding deden, stak Nintendo uit als een pijnlijke duim. Dit ontmoedigde veel YouTubers van het produceren van Nintendo-gerelateerde inhoud; wie wil een video 40 uur lang bewerken om het te demonetiseren?

Universele kritiek
De gamegemeenschap en het internet in het algemeen betreurden Nintendo vanwege hun beleid in de loop van de jaren.  YouTube ster PewDiePie schreef in 2015: “Ik denk dat dit een klap in het gezicht is van de YouTube-kanalen die […] uitsluitend gericht zijn op [Nintendo-spellen]. De mensen die hebben geholpen en passie hebben getoond voor de community van Nintendo zijn degenen die het meest in het vuil achterblijven. “Analytische Tuber Cleanprincegaming zei:” Nintendo vindt het niet leuk dat je over hun spellen op YouTube spreekt, tenzij ze betaald worden “, na een serie van zijn video’s werden geclaimd. 4 miljoen abonnee-persoonlijkheid Boogie2988 riep Nintendo uit op het gemengde programma van de Schepper en verklaarde dat “U ons een olijftak hebt uitgebreid, maar wat een kromgetrokken olijftak! En ik weet niet of je je dit realiseert, maar je slaat ons gewoon in het gezicht met dat verdomde ding! ‘

In de meeste gevallen waren de kleine tot middelgrote kanalen van YouTube van invloed op het strikte beleid van Nintendo. Kanalen zoals MasaeAnala, die haar Ocarina of Time 3D Let’s Plays gedemonitizeerd  hadden, zijn de kanalen die uiteindelijk het meeste pijn hebben van deze acties. Iedereen die hard heeft geprobeerd een YouTube-kanaal vanaf de grond op te halen zonder initiële financiering, kent de ongelofelijke hoeveelheid werk die het vereist. Stel je nu de Nintendo-fans voor die inhoud wilden maken op basis van hun favoriete game-ontwikkelaar die werd neergeschoten door een auteursrechtbeleid – hoe verwoestend moet dat zijn?

De verschuiving

Maar eindelijk lijkt Nintendo een verandering van harte te hebben ervaren. Alleen deze week legden ze een nederige verklaring af op hun eigen website, waarin het nieuwe YouTube-beleid inzake auteursrechten dat ze implementeren wordt beschreven. Volgens de verklaring: “U kunt inkomsten genereren met uw video’s en kanalen met behulp van de methoden voor het genereren van inkomsten die door Nintendo afzonderlijk zijn gespecificeerd.” Maar wacht u … afzonderlijk gespecificeerd door Nintendo? Wat moet dat betekenen? Maak je geen zorgen – het lijkt erop dat Nintendo alleen grenzen verlegt bij het maken van rechte gameplay-uploads. “We moedigen u aan om video’s te maken met uw creatieve input en commentaar. Video’s en afbeeldingen die alleen kopieën van Nintendo Game Content bevatten zonder creatieve input of commentaar zijn niet toegestaan. “Sorry als je een longplay-kanaal bent, maar voor iedereen is dit geweldig nieuws! Nintendo-videomakers zijn nu bevrijd van de schaduwen van Nintendo’s claimhamer.

Naast deze verklaring kondigde Nintendo (via Twitter) ook de sluiting van het Creator’s Program in december aan. Contentmakers hoeven niet langer het (gebrekkige) systeem te gebruiken om te uploaden naar YouTube, Twitch of Facebook.

De meest invloedrijke ontwikkelaar van videogames aller tijden zien te verlichten van hun community is vreemd genoeg bevredigend. Nintendo heeft zoveel gegeven aan de videogamesindustrie (en eerlijk gezegd de hele wereld) sinds het midden van de jaren 80; het is geweldig om te zien hoe ze hun toegewijde, hardwerkende superfans na zo’n lange tijd herkennen. Vanuit de grond van ons hart danken we u, Nintendo.

Gebaseerd op een artikel van: cultureofgaming.com